Thursday, March 20, 2008

Wan Azizah Set To Be Opposition Leader

The coalition of Opposition parties has agreed that Parti Keadilan Rakyat (PKR) president Dr Wan Azizah Ismail be named parliamentary Opposition leader as the party had the most number of seats.


She is warming the seat for PKR adviser Anwar Ibrahim and will vacate it when Anwar qualifies to stand for elections.


The proposal for Dr Wan Azizah to be opposition leader was supported by DAP adviser Lim Kit Siang, Pas president Awang Hadi and Anwar Ibrahim.

5 comments:

Anonymous said...

Well, sis Nuraina, PKR has the most number of parliamnetary seats among the Opposition so Wan Azizah should be the Opp leader.

If she can be Opposition leader, she can be Prime Minister, right?

I mean, anybody would make a better PM than Abdullah.

So, hail Wan Azizah!

Dear Wan Azizah, when there are enough BN MPs sho have crossed over to Opposition, you make sure they make you - NOT anwar Ibrahim your - the PM.

I know he's your husband, but you know what I mean.

Thanks.

Anonymous said...

Siapa yang berkuasa, Pak Lah atau Raja?
Apabila berlaku ketidaksefahaman dalam perlantikan Menteri Besar di negeri Perlis dan Terengganu di antara Pak Lah dan Raja di negeri-negeri tersebut selepas pilihanraya umum ke 12 yang lalu telah membuatkan kita sebagai rakyat menjadi keliru, siapakah sebenarnya lebih berkuasa antara Pak Lah dan Raja.
Sahidan Kassim mendakwa yang dia telah mendapat surat kuasa dari Pak Lah untuk menjadi Menteri Besar Perlis tetapi Raja Perlis pula telah melantik Mohd Isa Sabu untuk menjadi Menteri Besar.
Apabila negara kita mendapat kemerdekaan dari Great Britain pada tahun 1957, negara kita telah menjadi sebuah negara Demokrasi Raja Berpelembagaan dengan mengambil Britain sebagai model dalam membentuk pelembagaannya.
Kalau mengikut perlembagaan Britain, Raja tidak boleh sama sekali mencampuri urusan politik negara, Raja hanya menjadi simbol ketua Negara dan tidak lebih dari itu. Kalau perlembagaan kita mengikut model Britain, ini bermakna tindakan Raja Perlis melantik orang yang tidak mendapat restu Pak Lah itu boleh dianggap telah ‘tersasar’ dari model yang diguna pakai di Britain.
Di zaman silam, kebanyakan negara didunia ini ditadbir berasaskan sistem raja, di masa itu raja adalah orang yang paling berkuasa dalam sesebuah negara. Nabi Daud dan Nabi Sulaiman adalah juga raja. Di hari ini sistem raja yang berkuasa penuh ini dipanggil sebagai monarki. Antara Negara-negara yang masih mengamalkan sistem monarki adalah seperti Brunei dan Arab Saudi.
Memang banyak kelemahan sistem raja monarki ini, kelemahan yang paling ketara ialah dalam penggantian raja yang telah mangkat. Dalam sistem beraja, raja yang mangkat tidak boleh digantikan oleh orang lain kecuali anak lelaki baginda yang paling tua. Kalaulah anak lelaki itu tidak baik dan tidak mempunyai kemampuan menjadi pemimpin sudah tentu akan memberi banyak masalah kepada rakyat dan Negara itu.
Atas sebab kelemahan-kelemahan yang ada pada sistem raja itulah manusia di dunia hari ini telah menolak sistem beraja. Akhirnya di masa ini tidak banyak lagi negara di dunia ini yang mempunyai raja. Di kalangan negara-negra ASEAN pun hanya Malaysia, Thailand dan Brunei sahaja yang masih ada raja.
Ada setengah negara terus membuang sistem beraja, tetapi ada setengah negara seperti Britain dan Malaysia telah mengambil jalan tengah, raja terus kekal menjadi simbol Ketua Negara tetapi mereka tidak boleh mencampuri urusan politik negara.
Pada zaman sekarang ini terlalu sedikit negara-negara di dunia ini yang masih mempunyai raja. Pernah dikatakan, dari sejumlah raja-raja yang ada di dunia hari ini, hampir separuh darinya adalah datang dari Malaysia. Apa tidaknya, selain dari Agong, kita ada sembilan raja yang ‘memerintah’ di negeri-negeri dalam Malaysia. Begitulah banyaknya bilangan raja-raja di Malaysia.
Di bawah amalan demokrasi rakyat diberi kuasa untuk memilih pemimpin yang mereka suka di kalangan mereka untuk memimpin mereka. Oleh itu pemimpin yang dipilih oleh rakyat itulah sepatutnya yang paling berkuasa untuk mentadbir negara dan memimpin rakyat. Oleh itu tidaklah ‘manis’ kalau raja menolak permintaan Pak Lah, kerana Pak Lah adalah pemimpin yang telah dipilih oleh rakyat secara demokrasi.
Nampaknya kredibiliti Pak Lah semakin tercalar bila raja telah ‘membelakangkan’ Pak Lah dalam perlantikan Menteri Besar Perlis dan Terengganu baru-baru ini. Sebenarnya sebelum ini pun Pak Lah yang selalu menekankan kredibiliti dan intergriti dalam pentadbirannya telah tidak bertindak seperti apa yang dicakapkannya.
Bila berdepan dengan pihak-pihak yang mahukan beliau meletakkan jawatan ekoran prestasi BN merosot dalam pilihanraya umum ke 12 yang lalu, Pak Lah dengan tegas mengatakan dia tidak takut kepada sesiapa pun kecuali kepada Allah.
Tetapi semua orang tahu, pilihanraya umum ke 12 di adakan setahun lebih awal kerana untuk mengelakkan dari Anwar Ibrahim dapat bertanding dalam pilihanraya tersebut. Jadi ini sudah bertentangan dengan apa yang diucapkan oleh beliau yang hanya takut kepada Allah sahaja.
Pak Lah juga tidak mahu wujudnya kumpulan-kumpulan dalam UMNO atau ‘klik’ dalam UMNO seperti di masa-masa lalu, dan beliau telah berazam untuk menghapuskannya. Tetapi dari barisan kabinet yang dilantiknya baru-baru ini, ramai menteri-menteri yang pro Najib telah digugurkan walaupun mereka menang dalam pilihanraya ke 12 yang lalu, sebaliknya orang yang dikatakan pro Pak Lah telah dilantik jadi menteri walaupun mereka tidak bertanding dalam pilihanraya itu.
Kenapalah Pak Lah menjadi takut kepada Najib? Adakah Pak Lah takut hilang kuasa dan ingin menjadi PM untuk beberapa penggal lagi? Kalau kita tak mampu melawan musuh kita maka kenapa tidak kita jadikan mereka sebagai kawan.
Pak Lah juga tidak mengecam orang-orang UMNO yang membuat demonstrasi jalanan di depan bangunan Komtar Pulau Pinang yang membantah kenyataan kontraversial Lim Guan Eng terhadap dasar DEB. Padahal sebelum ini Pak Lah orang yang paling keras mengecam demontrasi jalanan oleh Hindraf dan BERSIH. Malah beliau mengatakan demontrasi jalanan bukan budaya orang kita, apakah ia kini sudah boleh dijadikan budaya kita?
Walaupun Pak Lah mempunyai banyak polisi yang BAIK-BAIK untuk negara, tetapi kelemahan yang ketara pada beliau ialah beliau tidak ada keberanian. Mungkin ini ada hubung kait dengan sejarah politik beliau sendiri.
Pak Lah adalah satu-satunya pemimpin UMNO yang menjawat jawatan Timbalan Presiden dan Presiden secara lantikan bukannya secara bertanding. Oleh itu beliau tidak cukup latihan melalui proses untuk menjadi orang yang berani seperti pemimpin-pemimpin UMNO yang lalu. Oleh itu tidak hairanlah juga kalau beliau tidak cukup berani untuk berhadapan dengan raja.

Walaupun yang menentukan Pak Lah kekal di dalam Parlimen adalah rakyat di Kepala Batas sahaja tetapi untuk kekal menjadi Perdana Menteri Malaysia ia banyak bergantung kepada kepimpinan UMNO. Tidak hairanlah kalau Pak Lah memastikan orang-orang ‘kuat’ di dalam UMNO adalah orang-orang yang juga menyokongnya.
Sudah sampai masanya amalan demokrasi sebenar perlu disuburkan semula di dalam UMNO dari peringkat akar umbi hingga peringkat tertinggi kepimpinan, kerana dengan cara itu sajalah dapat mengembalikan kepercayaan orang ramai kepada UMNO dan dapat mengeluarkan pemimpin yang berani.
Alias Mohd Yusof.

BaitiBadarudin said...

come to think of it, either by design or otherwise, the new era of politics ushered in by BR's victory might have done away with 'trophy' wives OR "Vote ONE man, get TWO offer"
thus, kak wan should hone her leadership skills and 'put on the armor and go to war every morning'
that would be a positive message to 'puteri reformasi' and all the young female leaders!

Anonymous said...

The Secret Pact of Pak Lah/SIL & ANWAR/DAP

I think PL/KJ/ANWAR/DAP secret pact is just to kill off this UMNO baru. PL/KJ knew all along they cannot resist Tun M (UMNO Baru). ANWAR is the only hope for PL/KJ to escape free w/o backlash & punishments.PL/KJ are buying time till ANWAR is ready. Wonder why ANWAR/DAP are never really critical on PK/KJ scams, WPI & flip-flop policies. On the same score don’t discount out Shahril Samad (ECM-Libra) & sifu Musang Hitam (WPI share holder).

ANWAR/DAP have always praised the way LKY Dynasty(PAP) manages the city state. Ask the Singaporeans the real feeling on the ground with our similar issues (freedom of speech,blood sucking govt policies,puppet judges ,rising unemployment rates (they too prefer cheaper labours of PTI), deteriorating social values, high crime rates, unaffordable properties, inflation rate 6.6% etc are really alarming.LKY Dynasty has always been in denial state ever since & it’s a total media blackout too. Oppositions leaders can never last long with the LKY twist & turns using legal proceedings against them.

Do u really believe Mas Selamat (so called the JI terrorist) managed to escape the city state with all the CCTVs at every corners & their state of the art securities & public only knew it after 4hrs later.(Biggest Joke of the Century).

LKY Dynasty is just another proxy to the British East Indian Company descendants or to be exact the British Zionist(CAPITALIST) regime enjoying people miseries with their slave economy methods (sounds similar too)on people/resources, manipulates CPF,Trust funds,taxes & other financial instruments to control economy on this side of the world.
Do u really think they would gave up the most strategically port (east-west route)in the world. In fact Singapore is among the top 10 busiest port in the world.

Since all the medias there are govt owned (sounds familiar )are totally blackout,people there too turn to bloggers like we do here .Do check some of their site(eg;Sgpolitics.net , Dissident Singapore etc).Guess the number of brain drains there(migrating to Australia, NZ ,Canada,USA etc) & its not strange here too.Our Political Tsunami is getting on the nerve to LKY Dynasty & their people already said “Tak Boleh Tahan” with red shirts in front of their parliament recently . They are watching our political scenario closely.
I wanted to believe in ANWAR fights, but the recent DAP/ANWAR events of power hunger makes me puzzled.It is interesting though when ANWAR enjoys the media coverage of LKY Dynasty. DAP has really shown their true color in Perak & Selangor finally for their long waiting mission/vision (PAP to be) & proudly claimed their popularity,luckily our rulers were wise to see its coming. I smell rats here if the lobbying of another 30 became reality , Pak Lan & KJ will escape with big KENDURI, but i do hope i'm wrong. Ku Li & Mukhriz on the other hand must hurry before UMNO is to be buried by this Imam HADHARI. Anyway I feel safer if the people from PAS would one day be in the corridors of power.

By
Rats Tracker

Anonymous said...

Terima kasih untuk blog yang menarik