Sunday, July 26, 2009

Al-Fatihah : Yasmin Ahmad

I just got word, confirmation thatYasmin Ahmad just passed away.

Innalillahiwainnalillahirajiuun...

May Allah bless her soul. Amin Amin Amin....

***Yasmin, 51, was laid to rest this afternoon (12.40pm, Sunday July 26), at USJ23, Subang Jaya cemetery.

Al-Fatihah.

19 comments:

eddy said...

Semuga Rohnya dicucuri rahmat. Alfatihah.
Eddy sekeluarga.

ctw said...

What a loss to Malaysia and the world. May Allah bless her soul.
Condolences to her parents Inom and Ahmad and her husband, family and relatives.

Chiam Tah Wen
Kirkby College 1954-56 . Inom was a student there

PARPUKARI said...

semoga ALLAHH mencucuri rahmat ke atas roh beliau. Al Fatihah

Kama At-Tarawis said...

Innalillahi wainna ilaihi rajioun..

Semoga Allah swt mencucuri rahmat keatas rohnya. Al-Fatihah...

Puteri

S.K said...

"Innaa lillahi wa inna ilaihi Raaji'uun..."
"We belong to Allah and to Him we return."
T_T
Condolences to her family.
Al-Faatihah.

Jeyalakshmi said...

My daughter and I are utterly devastated by this news. Although we did not know her personally, we loved her so much: her creativity, the frankness and candor of her speech/interviews, and for me, the sweetness in her eyes and smile, that I feel, mirrored her soul. May the Almighty Bless Her Soul. RIP.

Al said...

Innalillah ...
AlFatihah ...
Salam takziah kepada keluarganya ... Semuga rohnya dicucuri rahmat dan dia ditempatkan bersama-sama orang2 yang beriman ... JazakAllah ...
Kita kehilangan lagi ...
Wasalam ...

Bergen said...

So long, Yasmin.

anasalwa said...

Doa dan alfatihah buat aruah Yasmin.

Suci Dalam Debu said...

Innallilahiwainnaillaihirajiuun

Will forever miss you

Retrogina said...

The good ones die young...Al-Fateha. What a sad sunday...

teeemkay said...

hi kak ena,

ya, it's still a bit of a shock to us since it happened on thursday nite. but our consolation is that she left us in peace and hopefully she'd have a place in heaven...

we can now only provide strength and support for those she left behind, especially for yew leong.

tessamessa

Anonymous said...

My deepest condolences to her family and Malaysia has lost a talented film-maker who was really having Malaysia at heart as she was having multi-racial actors and actresses in her films.May her soul rest in peace.

nurulshima said...

kak yasmin will be deeply missed. al-fatihah.

Anonymous said...

I pray that may her soul rest in perfect peace and joining with holy people in God's house. Amen!
To those whom she left behind...be strong & couraged to live up her legacies - love & forgiveness

Anonymous said...

Innalillahiwainnalillahirajiuun...

Semoga roh allayarhamah di rahmati Allah Azzawajalla.

Puan Nuraina,

Manusia datang dan pergi. Manusia mati meninggalkn nama dan legasi. Yang telah pergi mungkin dikenang dalam pelbagai aspek dan yang ditinggalkan untuk meneruskan kehidupan (yang masih berbaki) digerakkan hati untuk mendapat rasa keinsafan.

Inilah hakikat kehidupan -- bersifat sementara di atas bumi yang fana. Namun, itu bukanlah penghujung sebuah kehidupan. Sesungguhnya mana-mana individu masih boleh menikmati kehidupan yang kekal abadi di akhirat kelak.

Puan, bercerita tentang kematian, saya terus teringatkan kawan karib saya yang amat berjaya dalam pelajaran dan seterusnya berjaya dalam alam pekerjaan (bekerja sendiri) dan termasuklah kehidupan berumah tangga. Tetapi rupa-rupanya Tuhan jauh lebih menyayangi beliau berbanding kami insan yang kerdil.

Beliu pulang ke rahmatullah (4 tahun yang lalu)dalam usia 46 tahun. Kini, ada masa dan ketikanya saya terfikir-fikir kenapakah beliau yang dijemput oleh Tuha untuk pergi mendahului saya dan rakan-rakan yang lain walhal dari banyak segi beliau mampu menjadi insan yang lebih murni serta mampu memberikan lebih banyak sumbangan positif berbanding kebanyakan kami!

Kini, sedikit demi sedikit kami telah menyedari tentang sebahagian daripada hikmah yang tersembunyi dan semua itu didorong oleh rasa keinsafan yang lahir daripada episod sedih susulan dari pemergian sahabat karib kami itu. Walaupun kami tidak mungkin menjadi sebaik allahyarham dalam beberapa aspek tertentu, tetapi setidak-tidaknya kami dapat lebih memahami tentang persoalan rumit iaitu: kenapa kami dilahirkan; apa yang dituntut dari kami; dan kemanakah kami akan dihantar selepas ini.

Semoga Allah menempatkan sahabat kami itu dalam kalangan mereka yang beriman dan beramal soleh. Amin.

Sahabat

Samuel Goh Kim Eng said...

REMEMBERING YASMIN AHMAD

By trying to break down the racial barrier
She was often wrongly deemed to be controversial
But she was simply honest in her cinematic career
Whether it was a romantic movie or a touching commercial

(C) Samuel Goh Kim Eng - 270709
http://MotivationInMotion.blogspot.com
Mon. 27th July 2009.

zainal mohd jais said...

Setiap kali saya terlepas perkataan 'sibuk', saya akan akan terfikir, "ah sombongnya aku". Sebab hakikatnya, sibuknya kita itu sangat kecil nilainya bagi tuhan, atau bagi dunia ini. Sekali tuhan memanggil kita, mungkin akan ada rasa kehilangan, tapi untuk seketika. Dunia terus berjalan seperti biasa. Jadi kita perlu sentiasa ingat, kematian sentiasa di sisi supaya kita tidak angkuh.
Yasmin seorang karyawan yang hebat. Jasanya dalam menerobos pemikiran filem Melayu arus baru, harus terus dianalisa dan diteruskan oleh rakan-rakannya. Semuga tuhan mencucuri rahmat ke atas rohnya.

Anonymous said...

Dear Nuraina,

I miss Alahyarham Yasmin Ahmad. Since she was warded, my life came to a standstill. I did not know her personally but as always death always affects me - I sometimes wonder why... Yes, from Allah we come and to Allah we return. May she find solace now that she is Allah.

Her death has in many ways affected me - when my friend lost her mother almmost the same way Yasmin left us, it has made me see that life is so fragile. I begin to be sensitive to answering my mother,s phone calls and even when I am in meetings I will take her calls - worrying and fearing that may be the last time I will get to speak to her.

Again, Yasmin's death just amplified how fragile life is. Yes, this world is just a temporary ground for us and I hope we will live life on earth with more love and less fight. As long as God's will that we remain on Earth, we shall serve Allah and abstain from doing all the things that are prohibited.

Buat Yasmin,
Alfatihah - semoga Rohnya dicucui Rahmat

Atat