Friday, September 12, 2008

RPK Arrested Under ISA

Malaysia Today editor and controversial blogger Raja Petra Kamaruddin (or known as RPK) was arrested this afternoon under the Internal Security Act.

Three newspapers - Sin Chew Daily, The Sun and Suara Keadilan - were also issued show cause letters by the Home Ministry.

RPK's wife, Marina Lee Abdullah told Malaysiakini that 10 police personnel from Bukit Aman came to their home in Sungai Buloh at about 1.10pm to arrest him.
They also confiscated a computer, some books and VCDs.

At 1.50pm, the police personnel took RPK to an unknown destination.

40 comments:

tapiaq said...

Akhirnya, masuk juga dia ke tempat yang sepatutnya. Tak boleh dibiarkan sangat dia ni menghasut dan mengelirukan orang. Hancur nanti keadaan. Huru hara.

Anonymous said...

Good afternoon Nuraina,

'At 1.50pm, the police personnel took RPK to an unknown destination' - it sounds like the Russian KGB operations. Somehow the ISA and KGB seems to be alike.

Anonymous said...

Especially at this crucial unsteady politic situation, lebih baik dia kena tangkap, blog and statement dia mmg mengelirukan orang!

Anonymous said...

Real men confront problem. Cowards hide behind ISA.

Anonymous said...

An appointed minister must bear in mind that he is as human and ordinary as any other citizens in this country. But for him to be able to sit in such high places in the government, the citizens are hoping that this person can carry the high standard of human value, fairness, wisdom and integrity. He should not behave like a warlord brandishing the power given to him by the people of this country unfairly. May god enlightens him with wisdom and love for mankind.

Anonymous said...

RPK was not arrested under the ISA but Preventive Measures Act. He will be detained for 60 days pending other investigations against him under the sedition law. So said Syed Hamid Albar.

manny

Anonymous said...

Hi,

Yep, I agree he got arrested. Imagine, if what ever being discussed in his website being printed out and distribute to the mass.

Kuali

Anonymous said...

What about Ahmad Ismail? How come he was not arrested under ISA?

telur dua said...

That a Government could use such a cruel law against innocent citizens is indeed very sad.

RPK's only 'crime' is speaking out against a rogue Govt.

Anonymous said...

sewajarnya orang ini kena tahan.. mewujudkan fatwa baru berkenaan aurat, membiarkan nabi muhammad dihina, menabur fitnah, dan macam2 lagi perkara yang sukar diterima akal.. lebih baik dia didiamkan..
Portal dia tu.. tak sanggup nak baca.. extreme sangat

mrsfish said...

the police tak gi sembahyang jumaat ke...?

joe said...

we need someone like him to provide check n balance in the media...
MSM seems to be so bias towards the government. alas, what we read in the MSM was what our government want us to believe.
a sad day to malaysians. free RPK!

Anonymous said...

This is what RPK wanted, so he could be free from Anwar.

Anonymous said...

Malaysia is again in the international news spotlight for the same repeatedly wrong reasons - Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin & Internal Security Act. UMNO just never learn from the 08/03/08 political tsunami ... Wali Kota

Anonymous said...

WHAT ! ISA on that chinese reporter

jenn said...

‘RPK detained under ISA. Pls come to Kelana Jaya Stadium 8pm 15th September, 2008 to show solidarity for RPK’.

People pass this message to everyone you know

selampit said...

So our dearest RPK have finally been arrested and possibly detained under ISA. His disciples, followers and practically all supporters of the opposition would try to turn him into a Ghandi or a Mandella. Only Ghandi and Mandela were imprisoned for trying to liberate their motherlands, while our RPK were detained for PLAYING MUFTI.

Well, basically there's nothing wrong with playing Mufti if you are well versed in the Quran, Hadith, Fiqah, Usuluddin; happen to speak Arabic and have a degree in Usul-Fiqh from Cairo AND if the Sultan himself agreed to MAKE YOU ONE.

Salute to RPK, the self-appointed renegade Mufti.

Anonymous said...

They always resort to the easiest of jobs. They couldn't prove him guilty in court through laws of the land. Better to use law of the jungle where they don't have to argue anything and no need to answer anything. Governing is that easy for them. Are we taxpayers paying them to do such a simple job which any monkey can do?. Just like if you are not smart enough to pass an exam, you buy question papers through yr connections, cronies etc. and pass it with flying colours!!!

frm: anti gaji buta

an said...

yes... one word padan muka, same goes to teresa and shin chew reporter. Now i feel good on something bad from Pak Lah

Fida Ruzki said...

My ex coursemate from uni, Tan Hoon Cheng also arrested under ISA because of the reports on the racist comment by Datuk Ahmad Ismail.

Kerajaan Rakyat said...

UMNO MENGAMALKAN PEMERINTAHAN ZALIM.

Kepada seluruh rakyat Malaysia,
Saya adalah antara ribuan pembaca yang menilai fahaman penulis blog Raja Petra Kamaruddin melalui penulisannya.

Secara peribadi, ada beberapa tulisan serta pandangannya yang bercanggah dengan pendapat, kefahaman malahan keyakinan saya. Saya akui hal ini.

Persoalannya sekarang bukan salah atau tidak salah penulisannya. Persoalannya sekarang bukan dia menghasut atau tidak menghasut melalui penulisannya.

Apa yang dituntut sekarang ialah, kerajaan Barisan Nasional mesti menegakkan keadilan dengan menyatakan dan BUKTIKAN kepada rakyat dimana dan apa kesalahan Raja Petra. Kalau kerajaan menuduh Raja Petra menghina Islam, APAKAH BUKTINYA?.

INGAT..!!! keadilan tidak akan wujud sekiranya yang didakwa tidak diberi peluang untuk berhujah dan membela diri. Memenjarakan rakyat tanpa diberi peluang membela diri, bukan ajaran Islam. Islam menganjurkan pentadbiran yang adil dan berhemah. Islam amat melarang penganutnya melakukan kezaliman.

http://www.kerajaanrakyat.com/

donplaypuks® said...

Sat Headlines:
'And Then There Were Three.'

Come Mon, I'm headed for Kelana Jaya Stadium and hopefully by FRiday we will have a new Govt led by DSAI.

And then, Nuremburg!
http://donplaypuks.blogspot.com
refer my blog Sept 16th Chronicles - Sighfuls' Pregnant/Alibabaji

Anonymous said...

RPK deserved that. He shouldnt touch sensitive issue like Islam and also made up other twisted article. Rather than made up those stories which disrupted our nation he should concentrate on sth more positive. If every one just blindly believe him it would be dangerous

artchan said...

AAB nailed his own coffin and dug his own grave.

That is all I can say.

Anonymous said...

Your Father would have been extremely disturbed by the latest events....
He is in a better place than us.

Soba said...

An

Oh how I wish you had suffered the same fate
Why so scared of the truth

Anonymous said...

MP and journalist arrested as well!!! This is disgusting!!! Anwar!!! We need you quick!!!

Anonymous

Anonymous said...

ANGER...FIRE...ANGER...FIRE...ANGER
ANGER...FIRE...ANGER...FIRE...ANGER
A-N-G-E-R !!! F-I-R-E-!!!
!@#$%^&*&^%$#@!@#$%^&*&^%$#@!@#$%^&*&^%$#@!@#$%^&*&^%$#@!@#$%^&^& !!!

Anonymous said...

SERVE HIM RIGHT !!! Tengok muka dia pun aku dah jijik. Memang dia dah gone overboard. Finally now everyone knows that this RPK is a very vindictive man and full of SHIT !!

Nostradamus said...

The Courage to Build a New Malaysia.
-----------------------------

The year is 2008. This is the year most Malaysians finally woke up from a deep slumber. Most Malaysians were just too busy earning their living and building up their lives to take notice that times have changed and the idealism spouted by our founding Fathers have still not been accomplished for this country even today.

It was not so long ago in 1957 and then for our fellow East Malaysians in 1963 when the ideals and dreams preached by the late Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj (Bapa Kemerdekaan and Bapa Malaysia) for Malaysia were first announced and was greeted with joy in the hearts and minds of all Malaysians. The late Tunku Abdul Rahman had a dream and ideals, just like Martin Luther King, Gandhi, Nelson Mandela and many others including the prophets over the history of mankind.

Many a times such dreams were hijacked and led astray under the guise of nationalistic, racist and religious idealism by so called politicians and self declared and appointed righteous and religious persons (Little Napoleons). Individuals who have risen to continue some of such idealisms are gagged, isolated, bankcrupted, blasphemied, rehabilitated or worst jailed, for it is deemed not in consonance with the dreams and idealism of the elected parties agendas.

Laws are legislated and passed at whim in Parliament to change the idealism of the Supreme Law of the Land (The Malaysian Constitution) and to cloak such party and individual agendas. It is true, Malaysia, conforms to the democratic process as practiced by most western countries in elections (even though tainted but unproven). But once given the trust to be elected as a leader or representative of the people, party and individual idealism overtook national idealism, and The Jeykll and Hyde personality emerged to be repeated over and over again at each and every election and by-election.

Malaysians have being led astray for so long, that what is right is blurred, what is wrong is tolerated, what is evil is condoned, what is fair is pouted as unfair, what is immoral becomes moral and corruption and close one eye need to become a part of our accepted daily lives. Jealousy, hatred, greed, racism, plundering and satanism starts to breed in Malaysian minds, and brothers, friends and fellow Malaysians were looked upon as enemies or as inferior human beings. Once a while, such nets were cast ashore to include anything to do with other countries or other races which do not belong to one's own race or religious beliefs.

The minds and souls of Malaysians are so polluted and poisoned for so many years that it seems that Malaysia is the only all correct country and we should rule the world by our way. Examples of countries which follows Malaysia or is it we following them are, such as North Korea, Zimbabwe and Israel. What justifications can you tell your own generations or future Malaysian generations that what you are doing to fellow mankind and more so to your own fellow Malaysians that it is righteous and correct, when, it is at the expense and sufferings of your own human kind and fellow Malaysians?

Can you say to them I did it to follow the orders and teachings of God or party political agendas? Who gave you such inspirations and idealism? Do not absolve your own wicked mind and greed nor take a ride on someone else wicked mind and greed. Do not pick and choose in the Books of God nor the man-made laws to justify or suit your own twisted and idealistic minds. You can fool others due to their ignorance or emotions at some time but you can't fool forever a man's conscience nor your own children or hopefully one day your own when such enlightenment comes to you.

The courage to change things which are not right in Malaysia nor achieve the ideals of the Founding Fathers is not impossible. Most Malaysians have woken up to the fact that the future is going to be determined by it's own citizens thru their own conscience guided by their own religious beliefs to live a harmonious and productive life of correctness and not the type of political, racial or religious correctness as preached.

Parties and their own agendas do not take priority over the Founding Fathers ideals and hopes of all Malaysians. Religion and principles are as a guide to your own conscience to make sure whoever is the leader do not lead Malaysians nor society astray.

For in the end, what is just and right should surely overule anything else for any leader or their party agendas.

Does your Representative of the People (Wakil Rakyat) or You! have the courage?

-----------------------------------


Keberanian Membina sebuah Malaysia Baru.
-----------------------------------
Kini ialah tahun 2008. Tahun inilah rakyat Malaysia terbangkit dari tidur yang nyenyak. Kebanyakan rakyat terlalu sibuk mencari nafkah dan membina hidup mereka untuk memperhatikan zaman telah berubah dan idealisma yang didukung oleh Bapa-bapa pengasas negara masih belum tercapai untuk negara sahingga hari ini.

Tidaklah lama dahulu pada tahun 1957 dan untuk seteman kita di Malaysia Timur pada tahun 1963, idealisma dan impian yang diucapkan oleh Allahyarham Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj (Bapa Kemerdekaaan dan Bapa Malaysia) untuk Malaysia diumumkan dan disambut dengan penuh kegembiraan didalam hati sanubari rakyatnya. Allahyarham Tunku Abdul Rahman mempunyai impian dan idealisma sama seperti Martin Luther King, Gandhi, Nelson Mandela dan ramai lagi termasuk nabi-nabi sepanjang sejarah manusia.

Kerapkali impian-impian tersebut dirampas dan diselewengkan dibawah kepura-puraan nasionalisma, perkauman dan idealisma keagamaan oleh ahli-ahli politik dan orang-perseorangan yang memilih dan melantik sendiri sebagai jaguh kebenaran dan beriman (Little Napoleon). Individu yang membangkit meneruskan idealisma tersebut tidak dibenarkan bersuara, diasingkan, dibankrapkan, dicercakan, dipulihkan dan lebih teruknya dipenjarakan cuma kerana tidak mengikut aliran impian dan idealisma agenda-agenda parti terpilih.

Undang-undang digubal dan diluluskan sewenang-wenangnya di Parliamen untuk mengubah idealisma yang terkandung dalam Perlembagaan Malaysia dan menutup muslihat agenda parti dan individu. Memang betul diperkatakan Malaysia mengikut peraturan proses demokratik seperti yang dipraktiskan kebanyakan negara-negara barat semasa pilihan raya (walaupun tercemar tetapi tidak terbukti). Tetapi, selepas sahaja diberikan kepercayaan dan dipilh sebagai pemimpin atau wakil rakyat, idealisma persendirian dan parti mengantikan idealisma nasional dan personaliti Jeykll dan Hyde timbul kembali untuk diulangi pada setiap pilihan raya besar dan kecil.

Rakyat Malaysia telah dipimpin secara tersesat sekian lamanya sahingga apa yang benar dikaburkan, apa yang salah ditoleransikan, apa yang jahat ditutupkan, apa yang adil disebut sebagai tidak adil, apa yang tidak bermoral dijadikan bermoral dan korupsi dan tutup sebelah mata menjadi-jadi dan perlu diterima sebagai kehidupan harian kita. Iri hati, kebencian, ketamakan, perkauman, perampuk dan sifat setan mulai membiak di minda rakyat Malaysia dan sahabat, kawan dan rakyat Malaysia sejagat diperlihatkan sebagai musuh dan manusia tidak setanding. Sekali sekala, pemikiran seperti ini dilontarkan kepada negara asing yang tidak sebangsa dan seagama sendiri.

Minda dan jiwa rakyat Malaysia telah dicemari dan diracuni bertahun-tahun lamanya sahingga ternampak macam Malaysia sahaja yang paling betul dan kita harus memerintah dunia mengikut acuan kita. Contoh negara-negara yang mengikut Malaysia ataupun yang kita mengikut
mereka adalah seperti Korea Utara, Zimbabwe dan Israel. Apakah justifikasi yang boleh diberikan kepada generasi sendiri ataupun generasi rakyat Malaysia yang akan datang tentang apa yang kita buat kepada manusia sejagat terutama kepada rakyat Malaysia sejagat adalah betul dan adil padahal ia dibuat atas pengorbanan dan sengsaraan manusia sejagat iaitu rakyat Malaysia sendiri.

Bolehkah kita memperkatakan, saya melakukannya demi menurut perintah dan arahan Tuhan atau agenda politik parti? Siapakah yang memberikan kamu inspirasi dan idealisma tersebut? Jangan sekali-kali mengampuni minda dan ketamakan sendiri atau menumpang diatas minda dan ketamakan orang lain. Jangan memetik dan memilih dalam kitab-kitab Tuhan atau Undang-undang manusia untuk menjustifikasikan atau menyesuaikan mengikut idealisma dan kehendak minda kamu yang tersongsang. Kamu boleh menipu yang lain atas kejahilan atau emosi mereka pada masa tertentu tetapi tidak akan dapat menipu suara hati manusia atau anak sendiri dan barangkali suatu hari nanti diri sendiri apabila nur cahaya mendatangkan kepada kamu.

Keberanian mengubah yang tak betul di Malaysia untuk mencapai idealisma bapa-bapa pengasas negara tidak mustahil. Kebanyakan rakyat Malaysia telah membangkit dan sedar bahawa masa hadapan negara akan ditentukan oleh warganegara sendiri melalui suara hati mereka dengan panduan kepercayaan kepada agama masing-masing untuk hidup berharmoni dan produktif secara betul dan tidak mengikut acuan politik, perkauman atau keagamaan yang dikutbahkan.

Agenda parti dan persendirian tidak boleh diutamakan berbanding idealisma dan harapan bapa-bapa pengasas untuk semua rakyat Malaysia. Agama dan prinsip-prinsip adalah panduan kepada suara hati kamu untuk menentukan sesiapa yang menjadi pemimpin tidak mengsongsangkan rakyat Malaysia ataupun masyarakat.

Kerana pada akhirnya, apa yang adil dan benar tentu diutamakan oleh setiap pemimpin ataupun agenda parti masing-masing.

Adakah Wakil Rakyat kamu ataupun Kamu! mempunyai Keberanian?

http://patek1472.wordpress.com

Anonymous said...

I'm not RPK fan, i think he's too much. But then again, there are many other ways of controlling him and his writings other than ISA. What an easy way to punish people. Sad. And what sadder is the fact that the reporters who reportered what Ahmad said got detained while the perpetrator himself, Ahmad; the cause of all these chaos walks a free man. How unfair! Marah nyamuk bakar kelambu. This is it!

tmf said...

Our dear Pak Samad and his family suffered under ISA. How can those in power justify invoking ISA on ombudsman, reporter and elected assemblywoman, soon after paying their last respect to Pak Samad?

Sorry Nuraina, this is my true feeling.

Anonymous said...

Sejarah kerapkali berulang dan manusia selalunya tidak pernah belajar. Antara Hitler, Napoleon dan AAB - apakah pendorong utama mereka untuk membuat kebobrokan terhadap manusia. Apa yang umum tidak ketahui, Hitler memulakan perang dunia kedua untuk menunjukkan kelelakiannya kepada Eva Brown, Napoleon menyerang negara-negara Eropah demi Jospehine...dan AAB mungkin ingin menunjukkan dia tidak lembik kepada Jeanne.


TheLastGig

jonathan said...

why is this country everything is sensitive when it comes to race, religion and sex when corruption, nepotism, greed, and double standards are acceptable. We have not progressed to be matured and why is it that if you belong to a certain race, religion you have the authority to the TRUTH and think that we are all carbon copies of some political party vision of what is good for the country and when accept blindly what our leaders say and who they label as pro or anti... Nothing in life is pure black or white not even god! whatever a person differences are he or she should be given fair justice by the accuser. I admire and respect someone who can argue and defend his beliefs and respect differences that those who are emotional and unable to argue their case and seek the arm of the law or a big stick to shaft down his weakness and cowardice act on the other person. Three candles to victims, families and humanity who are victims to detention without trial... the issue is detention without justice and trial.... rpk and the rest did not stop anyone from defending their freedom to express... cowards are those who choose not to defend or express themselves and let others draw their conclusion

Anonymous said...

Sin Chiew Daily was given show cause letter for publishing racial statement by Ahmad Ismail but Ahmad went scot free. The paper has its version while Ahmad has his. The Police shud investigate both (although I have reservation abt their impartiality )and charge either of them for violating the law. As it is now the paper has been found guilty by a politician not a judge in open trial. That's the beauty of ISA (Ikut Suka Aku). We have no choice but to hasten the establishment of a new Federal Govt.

frm: rakyat tertipu

johntyc said...

Takziah kepada Nuraina sekeluarga.

No one deserve to be detained under ISA.

ISA is all about “I can put anyone into jail as I wish, and I’m not even a judge. It feels almost like being God, even though I am nothing but just a plain human”.

ISA transform its owner into a very bad human. It’s evil.

amerhadiazmi said...

If you tolerate this, then your children will be next

Anonymous said...

" aiyah ! stern actions oredi taken on that 'bukit xxxail' ...so no ISA him lah !!"
" ...ah !!..??..HOW !? "
" he was suspended of ALL party posts in umno for 3 long years what !!"
" ah...ah...!! ANGER...ANGER...!!"

Anonymous said...

this guy must be put under JAIS authority. not under ISA.


zamri mohd nor

http://www.kulitpisang.com said...

Kuasa
Oleh Zainal Yusof



TIGA ditahan ISA. Berita ini menjadi berita besar di muka depan akhbar arus perdana hari Sabtu, seolah-olah ia mengemparkan.

Hakikatnya, inilah doa yang diminta oleh rakyat Malaysia selama ini, supaya mereka yang ‘tidak ada batas’ di dalam bercakap, menulis dan bertindak – dikenakan tindakan!

Malaysia, bukan mereka yang punya. Walaupun mereka mungkin tidak mempunyai anak dan keluarga, pernahkah mereka memikirkan bahawa ada insan yang tidak inginkan suasana tidak harmoni akibat dari apa yang mereka lakukan.

Raja Petra Kamaruddin mungkin dianggap hero, seorang dua para penyokongnya yang sering mengiringinya ke balai polis dan mahkamah.

Teresa Kok yang menang dan menang setiap kali bertanding di dalam pilihan raya, mungkin merasakan dia perlu terus relevan di mata para penyokongnya.

Tan Hoon Cheng mungkin tidak berniat apa-apa ketika membuat berita mengenai ucapan Datuk Ahmad Ismail, bekas Ketua Umno Bahagian Bukit Bendera yang mencetuskan suasana tegang beberapa hari di Malaysia – tetapi kerajaan cukup terkesan dengan keburukkan ini.

Tidak bersetuju dengan tulisan Jawi, bukan bermakna Teresa boleh ‘membuangnya’ sesuka hati kerana ini Malaysia. Jika tulisan Jawi itu di dalam Kad Pengenalan Teresa, mungkin dia boleh membuang Kad Pengenalannya – tetapi tanda jalan, sign board dan lain-lain lambang – khususnya di Kuala Lumpur, bukan tugas Teresa mencabutnya.

Malahan, jika Teresa cukup bijak – gunakan Dewan Undangan Negeri Selangor (jika ianya di Selangor) dan Parlimen, jika ianya di Kuala Lumpur untuk dijadikan ‘arahan’ mencabutnya.
Sabarlah Teresa! Apabila Anwar Ibrahim jadi Perdana Menteri dan Teresa mungkin dilantik menjadi Menteri Wilayah Persekutuan (minta dijauhkan Tuhan), buanglah segala tulisan Jawi, jika Anwar merestuinya – termasuklah tulisan Jawi di dalam masjid-masjid.

Anti Jawi, bermakna anti Islam. Anti Islam, ertinya anti Melayu. Kenapa nak anti Melayu dan Islam sedangkan orang Melayu dan Islam tidak anti Cina?

Mengenai Raja Petra dan Hoon Cheng, mereka berdua, perlu ada rasa tanggungjawab. Menulis ini mestilah beretika. Tanpa etika, tentunya ada pihak yang kita singgung. Kita boleh menafikan semua hal, tetapi kita tentunya percaya kerja baik di balas baik, kerja jahat di balas jahat. Jika kita percaya hari pembalasan, kenapa kita tidak mahu beretika?

Majoriti senyap rakyat Malaysia sebenarnya mendoakan kerajaan bertindak lebih awal. Serangan dari web-side dan blogger sudah sampai ke satu tahap – mereka boleh buat sesuaka hati. Hakikatnya, mereka mencabar pihak berkuasa, khususnya polis.

Tiga surat khabar, The Sun, Sin Chew Daily dan Suara Keadilan – juga bukan sahaja harus diberikan surat tunjuk sebab, tetapi pengendalinya juga seharusnya ‘diajar’. Apakah bila mereka menguasai media, bermakna mereka lebih pandai dari orang lain. Mereka jangan merasakan mereka sahaja yang betul dan mereka sahaja yang sayangkan bangsa dan negara mereka.

Sudah terlalu banyak kesusahan dan kesulitan yang rakyat tanggung. Sekatan jalanraya kerana mencegah tunjuk perasaan, perhimpunan Bersih dan Hindraf selain dari pelbagai ‘kegemparan’ yang dilakukan pembangkang sebenarnya – memerlukan ISA digunakan.

Undang-undang perlu dilaksanaakan. Peduli apa mereka Ahli Parlimen, Exco Kerajaan Negeri atau penulis. Apakah Penulis ‘kebal dan bebas’ untuk melakukan sesuka hati mereka.
Penulis adalah manusia biasa. Bezanya, mereka penulis dan pandai mengarang. Tetapi bukanlah mengarang untuk tujuan menabur fitnah. Bukan menulis untuk memburuk-burukkan keadaan negara.

Bila Raja Petra ditahan, khabarnya ada kawan-kawannya menangis kerana ’simpati’. Tetapi tangisan kawan itu, tidaklah sampai ‘ia berguling-guling atas jalan raya’. Dia hanya menangis dari rumahnya – dan mengajak kawan-kawa lain supaya menangis sama.

Tidak pula saya dengar, ada sesiapa yang menangisi penahanan Teresa, kecuali ad aura-ura DAP mahu mengadakan tunjuk perasaan. Ini kerja biasa mereka, kononnya mahu tunjuk mereka ‘kuat’. Mana mungkin sebuah akhbar boleh ‘menjadi mahkamah’ kepada satu-satu isu supaya menyalahkan kerajaan adalah ‘usaha murni’. Bayangkan, Ketua Polis Negara pun difitnah kononnya ‘lumpuh’ akibat menjalani pembedahan pintasan koronari – sedangkan ia jelas tidak berasas.

Jika KPN pun boleh difitnah, siapa lagi yang Suara Keadilan patut ‘takut dan hormat’?
Apalah ertinya mereka menggunakan ‘keadilan’ sebagai nama akhbar mereka, sedangkan mereka tidak pernah adil kepada mangsa fitnah yang mereka lakukan?

Itulah sebabnya, mahu menjadi penulis, wartawan, pemberita, pengarang atau apa sahaja yang berkaitan ‘kewartawanan’, belajarlah etika kewartawanan, selain tahu dosa dan pahala.

Orang Melayu marah. Mungkin orang Melayu dalam DAP, Pas dan PKR tidak marah kerana Anwar Ibrahim dijanjikan kerusi Perdana Menteri oleh Pakatan Rakyat, tetapi ketahuilah orang Melayu juga ada sejarah ‘mengamuk’.

Orang Melayu dalam Umno sudah nampak ‘Ahmad Ismail’ kedua, ketiga dan ke 1,000 akan lahir jika MT Umno tidak bertindak cepat mengambil tindakan terhadap ‘keceluparannya’.

Teresa mungkin dianggap ‘heroin tanpa hero’ apabila menurunkan papan tanda bertulisan jawi oleh orang-orang Cina, tetapi tahukah Teresa dia melukan hati orang-orang Melayu yang selama ini banyak beralah?

Tindakan Teresa mungkin mendapat restu Datuk Dr. Hassan Ali, Tan Sri Khalid Ibrahim dan Datuk Seri Anwar Ibrahim – tetapi hati orang-orang Melayu yang lebih ramai, dilukai.

Belajarlah etika. Mudah-mudahan, jika kita beretika, kita akan dapat menghormati perasaan orang lain. Kita perlukan penghormatan dari orang lain, tetapi kitalah kena beri penghormatan kepada orang lain terlebih dahulu, supaya dibalas juga dengan penghormatan yang kita perlukan.
Kita mungkin seronok disokong tetapi kenapa kita tidak tahu macam mana mahu menjadi penyokong?

Kita sukakan kebersihan – maka kita mulakan dengan kebersihan diri kita. Jiwa dan fikiran kita perlu bersih untuk mendapat tempat makan yang bersih, tandas yang bersih, kereta yang bersih dan akhirnya udara yang bersih.

Maka, tindakan pihak berkuasa – menahan tiga orang untuk tujuan ‘pembersihan’ adalah satu usaha bijak demi menjamin Malaysia lebih bersih dari sebelumnya – daripada anasir yang tidak pernah mahu ‘menghirup udara yang bersih’ aman dan sentosa!