Friday, January 20, 2012

Siapa Kata Hang Tuah Tak Wujud...


"Hang Tuah existed in flesh and blood.
Hang Tuah was a legendary Malay warrior as proven in the research.

-- said State Museums Department director Khamis Abas .

The NST report:

Khamis said the state government recognises Hang Tuah as a Malay warrior and he is not mythical.
"We recognise Hang Tuah as a living person and, upon his death, Hang Tuah was laid to rest at makam Hang Tuah in Tanjung Kling here," he told the New Straits Times yesterday.
Historian Professor Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim had said that Hang Tuah and his companions -- Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir and Hang Lekiu -- never existed.
The NST visited the Hang Tuah mausoleum and noted that the inscription near Hang Tuah's tomb described him as a legendary Malay hero during the Malacca sultanate and he had served under three sultans.
The rest of the article.

I'm no historian but Hang Tuah as a Malay warrior had always been a historical fact to me....

Is there proof that he never existed?

Photo above of Makam Hang Tuah in Tanjung Kling, Melaka...

9 comments:

Anonymous said...

khamis Abas = Kangkong




Hang Cool

Den V0gue said...

Sejarah tu penting kerana kita orang Melayu. kita wajib bangga dengan asal usul kita, takkan kita nak bangga dengan bangsa dan kaum lain.....nak kaji pun salah, kalau tak kaji pun kita disalahkan oleh generasi akan datang.

Fikir-fikirkanlah...sebab apa baru-baru ni ada keluar 'hang tuah' tak wujud? dia kata tak ada bukti? padahal Hang Tuah..Puteri Hang Li Po wujud masa Dinasti Ming..di mana Dinasti Ming ialah Dinasti Islam..

jadi,lepas dorang dah hapuskan bukti-bukti sejarah.. lagi 2-3 tahun matapelajaran sejarah akan jadi wajib kat sekolah..dan cerita Hang Tuah mungkin dah tak ada dalam buku sejarah tu...dan bakal menjadi cerita dongeng zaman berzaman.....

Anonymous said...

Saudara Nuraina,

Saya tertanya-tanya adakah isu ini ditumbulkan merupakan satu lagi usaha halus untuk memperkecilkan atau menghapuskan apa sahaja sejarah mengenai Melayu?

Orang yang berpendapat Hang Tuah dan Geng tidak wujud hanya berdasarkan katanya tidak ada bukti mengenai individu tersebut.

Bukti kewujudan makam Hang Tuah yang hujahkan oleh Pengarah Muzium Melaka Khamis Abas, merupakan satu bukti yang jelas,kukuh dan konkrit.

Kalau mereka mempertikaikan pula itu bukan makam Hang Tuah, saya minta golongan sejarahwan yang 'bijaksana' itu membuktikan makan siapakah itu!

Saya sedar Hang Tuah adalah wira Melayu yang kisahnya diturunkan dari satu generasi ke satu generasi lebih kepada secara lisan dan bukannya tulisan.

Tapi buku Sejarah Melayu yang ditulis oleh Tun Sri Lanang telah membukukan kisah Hang Tuah. Jangan lupa zaman hidup Tun Sri Lanang lebih hampir kepada zaman Hang Tuah daripada zaman kita.

Satu lagi bukti kewujudan Hang Tuah, ialah orang-orang yang saling berhubungan dengannya adalah tokoh-tokoh sejarah seperti Sultan Muzaffar Syah dan Sultan Mansor Syah. Begitu juga Bendahara Tun Perak.

Begitu juga tempat yang dilawati Hang Tuah seperti Majapahit, Pahang, benua Keling dan Cina adalah negara-negara yang wujud dalam sejarah dunia.

Kita patut faham dengan budaya orang Melayu yang tidak mahu jasa jasanya diheboh-hebohkan. Ini adalah antara sebab, semua peristiwa yang berlaku turun dari satu generasi ke satu generasi secara lisan bukan secara tulisan atau binaan bangunan-bangunan tugu peringatan!.

Saya tidak menafikan apabila sesuatu itu diperolehi secara lisan tentulah akan berlaku kecairan di mana-mana. Tetapi untuk mengatakannya tidak wujud adalah satu pendapat yang 'melampau'

Saya juga hairan mengapa isu ini timbul daripada seorang ahli sejarah yang telah lama wujud? Mengapa sekarang ditimbulkan dan tidak dari awal lagi?

Adakah ini disebabkan tiba-tiba sahaja turun hidayah dari langit? Saya bertanya begitu kerana suasana negara kita sekarang 'kacau bilau' dengan golongan yang hendak meranapkan segala-gala yang ada kaitan dengan sesuatu bangsa!

Warga Setia

bruno said...

Nuraina,it has always being in the history books about this Hang Tuah and his Hang buddies since my early schooldays.Maybe we should have a team of historians for and a team against Hang Tuah's existence slug it out in an open debate.

Maybe before a big audience in a huge auditorium.In a go for broke no holds barred open debate and the winning team left standing will have the final say.

Have a nice weekend.Cheers.

Anonymous said...

Menurut Andaya (2002), Hang Tuah, Hang Jebat dan Hang Kasturi adalah pemimpin ulung kaum Orang Asli. Kekuasaan Orang Asli dalam pemerintahan Melaka serta kerajaan-kerajaan melayu yang lain mengalami kemerosotan dengan kematian ketiga-tiga tokoh ini. Pendapat ini dipetik dari Pagan Races of the Malay Peninsula, Macmillan, London 1906 karangan Skeat, W.William and C.O. Blagden.

Andaya juga memetik pendapat Juli Edo, seorang ahli antropologi dari etnik Semai yang mengatakan bahawa Hang Tuah dan Hang Jebat adalah Orang Asli. Hang Tuah ialah Orang Jakun (Windstedt, 1935). Hang Tuah dan keluarganya berpindah ke Hulu Perak selepas kematian Hang Jebat.

Anonymous said...

Kepandaian Khoo Kay Kim tidak wujud!

Peminatrocky

Anonymous said...

mereka mendapat idea ini( menafi sejarah sebenar dgn menyuntik fakta yg mengelirukan ) seperti yg dilakukan oleh orang thai kadai terhadap siam dan cina modern terhadap turkestan timur) yg terang-terang mula mencipta sejarah palsu dan mengapuskan fakta-fakta sejarah sebenar ...kerana untuk melemahkan penentangah drpd bangsa-bangsa yg dijajah mereka (dlm hal malaysia supaya org melayu tunduk tidak berkutik...

Anonymous said...

apa itu "benua keling"? siapa yang kurang ajar!that's the problem with the malays now.you people have no respect for others but you want respect from other races. suka sangat hina kaum india .remains me of south africa .....

Anonymous said...

dear Anonymous,
Do be too angry. The work "benua kling" was actually used in most Historical books. They mentioned there story about the champion, Raja Suran in the land of Kling. You can read severals books online such as Malay Annals,Raffles T.S. (1889). Its neither a double meaning,nor an abusing word to other ethnic. One Malaysia. Cheers!