Monday, May 05, 2008

Catholic Weekly Herald Case....

The High Court has agreed to review a government order which disallowed Catholic weekly Herald from using the word 'Allah' in its BM articles.

Justice Lau Bee Lan, from the appellate and special powers division, read her decision to grant leave to the court to review the government order in a packed courtroom today.

In her swiftly-read judgment, she dismissed senior federal counsel Azizah Haji Nawawi’s argument that the declarations sought for by the Herald should be dealt with in a civil suit and not through a judicial review which is only restricted to orders made by the ministry.

“With regret I find the SFC’s (senior federal counsel’s) argument not substantial and I am in agreement with Porres Royan (Herald’s counsel) that it is premature for these issues to be raise at the leave stage.

“The issues concerning the declarations should be determined at the merit stage. The learned SFC’s objections to the declarations sought is without merit and is therefore dismissed,” she said during her 15-minute judgment.

On March 19, applicant Titular Roman Catholic Archbishop of KL Murphy Pakiam filed for a judicial review against the internal security minister and the government over the order that banned the Herald from using the word ‘Allah’ in the Bahasa Malaysia section of the publication.

(source: Malaysiakini)

Read Haris Ibrahim's posting here.

5 comments:

mn said...

A.kum Kak Nuraina,

1. Jika saya judge, saya akan benarkan mereka menggunakan Allah.

2. Bagi saya Allah adalah sebahagian dari konsep 'Islam'. Allah dan Islam tak boleh dipisahkan.

3. Jadi, jika kita menghalang orang lain untuk menyebut, menulis dan mengenali diri Allah dengan lebih dekat, bagaimana mereka mahu memahami Islam dengan sepenuhnya?

4. Bila mereka dapat memahami Islam sepenuhnya, Insyallah akhirnya mereka akan menerima Islam dalam kehidupan mereka.

http://www.penyokong-kj.blogspot.com
-----------------------------------

hai makin kerap saya datang blog ni nampak !

Cancer Survivor said...

m'sia is a cosmopolitan country, her multi-racial citizens have been living in harmony for so long. i was raised in a buddhist family, married into a catholic family and my best friend is an indian woman who is a muslim. in my workplace, we embrace all our workmates comprising of muslims, christians, buddhist and pagans. we breath the same air, share the same jokes, respect each other's culture & go to each other's openhouse during HRP, CNY or Xmas. we have no problem to live in harmony, so who cares how the others address their God? why make the issue so complicated?

jooli said...

Is Allah also used in the English Language Bible?

Anonymous said...

Salam Kak Aina,

Saya nak mencelah sedikit tentang komen su-kj. Tidak dinafikan, Allah memang Tuhan untuk semua manusia, tidak kira bangsa, darjat, warna kulit dan di mana jua mereka tinggal di muka bumi ini.

Kita bukan hendak menghalang orang hukan Islam menggunakan perkataan Allah kerana kita hendak mengongkong kebebasan kepercayaan ketuhanan mereka, tetapi apa yang amat amat dibimbangi ialah jika tulisan Bahasa Melayu mereka yang mengajar agama Kristian menyebut Allah secara universal, bukannya secara Tauhid Muslim, ditakuti suatu hari nanti ada anak-anak Melayu yang terpesong jika reach (pendedahan atau usaha pertama mereka untuk mendekati agama Islam dimulai dengan membaca buku bernada universal - tetapi sebenarnya mengandungi ajaran Kristian). Kita perlu fikir sejauh-jauhnya bukan setakat pandangan kita untuk hari ini sahaja.

Sedangkan sekarang ini pun Melayu yang diperuntukkan dalam perlembagaan ramai yang tidak kuat pegangan Islamnya, apatah lagi jika kebebasan perkataan Tuhan itu dilonggarkan, maka dengan mudahlah ramai yang ambil jalan singkat Islam dan Kristian sama sahaja.

Perkataan Allah bagi orang Islam adalah disertai dengan sifatNya sekali seperi Wujud, Qidam, Qaqa (20 Sifat Wajib Allah selain 99 Asma' al Husna). Kita orang Islam hakikatnya bila menyebut nama Allah disertai dengan tauhid di dalam hati.

Wallahuaalam. Semoga Allah membantu merungkaikan permasalahan ini keran Dia Yang Maha Mengetahui.

Zaib

Anonymous said...

Saya mencelah sikit.

Sebenarnya, penggunaan perkataan "Allah" dalam KRISTIAN sudah lama. Sejak saya mencelik mata pun, saya sudah tahu adanya penggunaan perkataan tersebut. Ini disebabkan kebanyakan buku, majalah, dsbg datangnya dari Indonesia dan memang perkataan itu sudah ada. Kemungkinan kerana di Indonesia, isu-isu seperti ini tidak menjadi masalah. Penggunaan tersebut banyak digunakan oleh mereka yang beragama SIB, SDA dan mungkin banyak lagi cabang KRISTIAN yang lain, namun dalam Katolik, saya jarang menjumpai perkataan tersebut. Di SABAH, walaupun kita tahu adanya perkataan ALLAH dalam kitab atau buku atau majalah yang berkaitan, KITA tidak menganggapnya satu ISU...cuma bila perkara ni sampai ke SEMENANJUNG, maka BERMULA LAH IA...

Persoalannya di sini, mengapa dan kenapa penggunanan perkataan tersebut TIDAK BOLEH oleh kerajaan MALAYSIA, sedangkan rasanya TUHAN tak kisah pun....

Ini lah sebenarnya masalah orang-orang ISLAM amnya.. mereka menjadikan semua hak milik mereka padahal tiada bukti yang perkataan itu hanya orang Islam saja yang boleh guna...

Saya bukan talking bad about ISLAM, tak sekali kali sebab dalam family saya sendiri pun ramai yang beragama ISLAM... cuma risau dengan orang2 ISLAM yang semakin lama semakin menjadi-jadi... suka sangat mengapi apikan individu lain.. suka sangat berperang...hmm tak paham...